Rail Baltica – dworzec w Ełku i odważny projekt…

z lotu ptaka2Absolwentka kierunku architektury wnętrz z Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w Łodzi, stworzyła projekt dyplomowy dotyczący modernizacji dworca kolejowego w Ełku w kontekście rozwoju infrastruktury kolejowej.

Praca zwraca uwagę na rolę transportu kolejowego, jego potencjał, problemy, a także wyzwania, przed którymi staje współczesna sieć kolejowa w naszym kraju. Spośród tysięcy polskich dworców i stacji kolejowych analizie został poddany odcinek, zlokalizowany na terenie trasy linii kolejowej Rail Baltica. W jego skład wchodzą następujące stacje: Warszawa Centralna, Tłuszcz, Małkinia, Łapy, Białystok Główny, Ełk, Olecko, Suwałki, Trakiszki. Druga część pracy przedstawia projekt modernizacji dworca.

Projekt koncepcyjny

Projekt obejmuje zmianę elewacji, modernizację peronów kolejowych, odnowienie bryla lepsza chyba gotowawnętrz hali peronowej, przejść na perony oraz zagospodarowanie terenu wokół dworca. Nawierzchnia peronu, przejść podziemnych oraz posadzka miałaby być wykonana z płytek kamionkowych Winckelmans® o różnych rozmiarach, min. hexagonalne płytki 10 x 10.

 

elewacje dworzec

Historia dworca

Ełcki dworzec został zbudowany najprawdopodobniej w 1868 roku. Na przestrzeni lat historia dworcadworzec zmieniał swój wygląd kilkukrotnie. Przed I wojną światową dokonano pierwszej rozbudowy o nową część budynku. Tuż przed 1914 rokiem od frontu dobudowano wejście – hol. W czasie działań wojennych 1914/1915 budynek dworca znacznie ucierpiał.  Po wojnie odbudowano go i uzyskał nową formę. Budynek dworca nie został jednak w takiej formie długo ponieważ spłonął w 1945 roku. Po wkroczeniu do miasta Armii Czerwonej już nigdy nie wrócił do pierwotnego kształtu. Dziś budynek odznacza się prostotą, płaskim dachem, nieestetycznym przejściem podziemnym na perony oraz szpecącym wnętrzem holu głównego.

Projekt: